Opleiding voor business development, portfolioanalyse en innovatie (product, proces, people en systeem).
Business Development en Innoveren
Om op de lange termijn succesvol te blijven is wendbaarheid en veerkracht alleen niet voldoende. Als organisatie moet je blijven innoveren: met nieuwe producten en diensten, verbeterde processen, sociale innovaties en uiteindelijk – het meest complex – het genereren van doorbraken en systeeminnovaties. Zo kun je concurrenten voorblijven en aansluiten op de behoeften in de markt.
Innoveren in een goed voorspelbare markt is een compleet ander spel dan innoveren in een complexe, onvoorspelbare omgeving. Dit inzicht wordt gekoppeld aan de bevindingen van twee auteurs: De Blauwe Oceaan van Kim & Mauborgne (2005/2015) en het managementboek van het jaar 2017 van Gijs van Wulfen. In ‘Het Innovatiedoolhof’ heeft Van Wulfen geconcludeerd dat innovators – overal ter wereld – dezelfde obstakels tegenkomen. Hij ontdekte in ruim vijftig innovatieprojecten hoe je de chaotische start van innovaties kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet uitvoeren om succesvol het innovatiedoolhof te doorlopen.
Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen:
1. De Idee-route: je hebt een idee, wat nu?
2. De Technologie-route: je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
3. De Klantknelpunt-route: je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
4. De Noodzaak-route: je moet innoveren, wat nu?
Via deze innovatieroutes leer je essentiële vragen te beantwoorden voor een succesvolle start van innovatie, zoals: Hoe weet ik of de klant erop zit te wachten? Of het maakbaar is? Of het rendabel is?
Door dergelijke vragen te kunnen beantwoorden weet je uiteindelijk wat de juiste stappen zijn, op het juiste moment en in de juiste volgorde. Zo maak je innoveren weer behapbaar.
Praktische informatie over deze opleiding
Inhoud van het programma
De leergang start dus met ‘het innovatiedoolhof’ en wordt aangevuld met de aanbevelingen vanuit De blauwe oceaan van Kim en Mauborgne (2015) en de methoden van lean startup van Eric Ries (2011, 2017) en business canvassing (Van der Pijl, 2016).
Online onderwijs
SDO maakt gebruik van het leerplatform van Paragin waardoor moderne leervormen ter beschikking staan. Het studiemateriaal is fraai en functioneel vormgegeven en faciliteert alle leerstijlen. Een berichtenforum staat open voor uitwisseling met collega-deelnemers en de experts van SDO.
Het kennisplein staat 365 dagen open en de toegankelijkheid kan eenvoudig verlengd worden.
Het studiemateriaal omvat de volgende elementen: