Marketing’ – het ‘naar de markt brengen van producten’ en het aanbieden van diensten – is de afsluiting van het primaire proces en tegelijk het startpunt wat je als organisatie aanbiedt en als bedrijf verkoopt.
Marketing en Commerciële beleidsvoering
De marketing-wetenschap is een interdisciplinaire wetenschap waarin diverse disciplines zoals economie, psychologie, sociologie en kunst, interacteren waardoor geïntegreerde marketingmethoden en praktijken ontstaan. Bovendien hanteert SDO een geïntegreerd conceptuele format waardoor ook marketing als een fasegewijs ontwikkelend systeem wordt gepresenteerd, waarin (marketing)processen zich manifesteren, afgestemd op de behoeften en waardenoriëntatie van klanten en doelgroepen.
Praktische informatie over deze kennisupdate
Inhoud van het programma
Voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van marketingpraktijken hanteert SDO Hogeschool een geïntegreerd concept dat hier is weergegeven. Het figuur drukt het multidisciplinaire en het dialogische karakter van marketing uit. Het benadrukt de afstemming tussen de vier perspectieven – het collectieve systeem (beleid, doelen), de cultuur, individuele intenties en het (verkoop)gedrag – van de marketeer en die van de (potentiële) klant.
Iedere kleur representeert een waardesysteem dat zich ontwikkeld heeft als reactie op de complexiteit van de context waarin – in dit geval – de marketing plaatsvindt.
Als de marktvraag en klantbehoeften goed voorspelbaar zijn is een ‘blauwe’ top down gestructureerde aanpak mogelijk. Als de concurrentie opkomt, en dus de complexiteit toeneemt, dan ontwikkelt de marketingpraktijk zich langs de lijnen van het oranje, prestatiegerichte waardesysteem. De dynamiek en complexiteit van onze huidige maatschappij dwingt steeds meer organisaties naar marketingpraktijken die gebaseerd zijn op het groene, communicatieve waardesysteem waardoor de interacties tussen de organisatie en de doelgroep veel intensiever zijn.
Diverse marketingbenaderingen en de achtergronden van de geïntegreerde structuur komen uitgebreid in de kennisupdate aanbod.
Online onderwijs
SDO maakt gebruik van het leerplatform van Paragin waardoor de moderne leervormen ter beschikking staan. Het studiemateriaal is fraai en functioneel vormgegeven en faciliteert alle leerstijlen. Een berichtenforum staat open voor uitwisseling met collega-deelnemers en de experts van SDO.
Het kennisplein staat 365 dagen open en de toegang kan eenvoudig verlengd worden.
Het studiemateriaal omvat de volgende elementen: