Voor doelgerichte en winstgedreven organisaties is het van groot belang dat de processen goed zijn ingeregeld. Dat maakt dat de organisatie beter, sneller en goedkoper kan produceren dan concurrenten en dat een en ander keurig binnen het begrote budget blijft.
“If you can’t describe what you are doing as a process, you don’t know what you are doing”
W. Edwards Deming
Procesmanagement verbetert de effectiviteit van een organisatie indien het zichzelf als een geheel van processen ziet in plaats van een verzameling afdelingen. Procesmanagement is met name in het beheersingsparadigma het organisatiegebied dat het meest bijdraagt aan de performance van een organisatie.
Er zijn diverse typen processen, zoals de primaire -, ondersteunende -, besturende – en de leer- en veranderprocessen, zoals weergegeven in de volgende figuur.
Praktische informatie over deze kennisupdate
Inhoud van het programma
SDO hanteert de Cubrix – een integraal bedrijfskundig raamwerk – als het theoretisch fundament voor moderne bedrijfskunde, waardoor een fasegewijze, waardegeoriënteerde en contextspecifieke benadering is ontstaan die ook wordt toegepast op procesmanagement.
De kennisupdate gaat dieper in op het analyseren en moduleren van bestaande processen. Je leert hier processen uiteenrafelen en het schematisch weergeven ervan.
Online onderwijs
SDO maakt gebruik van het leerplatform van Paragin waardoor moderne leervormen ter beschikking staan. Het studiemateriaal is fraai en functioneel vormgegeven en faciliteert alle leerstijlen. Een berichtenforum staat open voor uitwisseling met collega-deelnemers en de experts van SDO.
Het kennisplein staat 365 dagen open en de toegang kan eenvoudig verlengd worden.
Het studiemateriaal omvat de volgende elementen: