Leergang Business Development en Innovatie (voor VOMI en VOTOB)

Duur
1 jaar toegang online kennisplein
Vorm
Blended coaching
Niveau
AD (Associate degree), Bachelor- en Masterniveau, Bachelorniveau
Studiebelasting
2 - 4 uur per week
Studiepunten
12 ECTS
Certificatie
HBO certificaat of certificaat van deelname

Update voor business development, portfolioanalyse en innovatie (product, proces, people en systeem) door gebruikmaking van moderne inzichten, zoals lean startup en canvassing.

Business Development en Innoveren

Om op de lange termijn succesvol te blijven is wendbaarheid en veerkracht alleen niet voldoende. Als organisatie moet je blijven innoveren: met nieuwe producten en diensten, verbeterde processen, sociale innovaties en uiteindelijk – het meest complex – het genereren van doorbraken en systeeminnovaties. Zo kun je concurrenten voorblijven en aansluiten op de behoeften in de markt.

Innoveren in een goed voorspelbare markt is een compleet ander spel dan innoveren in een complexe, onvoorspelbare omgeving. Dit inzicht wordt gekoppeld aan de bevindingen van 

Gijs van Wulfen, auteur van het managementboek van het jaar 2017. In ‘Het Innovatiedoolhof’, heeft hij geconcludeerd dat innovators – overal ter wereld – dezelfde obstakels tegenkomen. Hij ontdekte in ruim vijftig innovatieprojecten hoe je de chaotische start van innovaties kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet uitvoeren om succesvol het innovatiedoolhof te doorlopen.
Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen:
1. De Idee-route: je hebt een idee, wat nu?
2. De Technologie-route: je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
3. De Klantknelpunt-route: je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
4. De Noodzaak-route: je moet innoveren, wat nu?

Via deze innovatieroutes leer je essentiële vragen te beantwoorden voor een succesvolle start van innovatie, zoals: Hoe weet ik of de klant erop zit te wachten? Of het maakbaar is? Of het rendabel is?

Door dergelijke vragen te kunnen beantwoorden weet je uiteindelijk wat de juiste stappen zijn, op het juiste moment en in de juiste volgorde. Zo maak je innoveren weer behapbaar.

  • Herken je jezelf hierin?
  • Je wilt meer weten van de diverse typen innovaties, gerelateerd aan de opeenvolgende waardesystemen.
  • Je wilt het innovatiebeleid van de eigen organisatie duiden, analyseren en adviseren en waar mogelijk verbeteren.
  • Je wilt inzicht in de omstandigheden, noodzakelijk voorwaarden en wijze van aanpak om effectieve innovaties tot stand te brengen, ook in een complexe, onvoorspelbare omgeving.
  • Kortom, je wilt meer impact op innovatietrajecten en business development.

Praktische informatie over deze opleiding

Doelgroep

Voor professionals en leidinggevenden met bewezen affiniteit met het aanleggen en onderhouden van installaties ten behoeve van de (petrochemische) procesindustrie inclusief tankopslag en -vervoer.

Doel van de opleiding

Update voor business development, portfolioanalyse en innovatie (product, proces, people en systeem) door gebruikmaking van moderne inzichten zoals lean startup en canvassing.

Studiekosten

Blended  €1.750,- 

Inclusief  Online leerplatform en persoonlijke studiebegeleiding of  praktijkadvies.

Blended coaching - studiebegeleiding

Een docent van SDO ondersteunt de deelnemers via online contact om de 12 ECTS af te kunnen ronden met een officieel HBO-certificaat. Er zijn oefententamens beschikbaar en begeleiding op het schrijven van een adviesrapport over het huidige innovatiebeleid en potentiële verbeterinterventies.

Het examen bestaat uit een meerkeuzetoets van 60 vragen en een adviesrapport waarin de deelnemer de huidige strategische innovatiepraktijken van de eigen organisatie analyseert en evalueert. Beide toetsen wegen even zwaar.

Blended coaching - praktijkadvies

Indien je niet opgaat voor het onderwijstraject kunt je maximaal 5 uur adviestijd reserveren bij een praktijkcoach om te sparren over concrete leiderschapsvraagstukken in je organisatie. Als de mogelijkheden dit toelaten zijn life bijeenkomsten ook mogelijk.

Deelnemers die voor deze optie kiezen ontvangen een certificaat van deelname.

Inhoud van het programma

De leergang start dus met ‘het innovatiedoolhof’ en wordt aangevuld met de aanbevelingen vanuit De blauwe oceaan van Kim en Mauborgne (2015) en de methoden van lean startup van Eric Ries (2011, 2017) en business canvassing (Van der Pijl, 2016).

Online onderwijs
SDO maakt gebruik van het leerplatform van aNewSpring waardoor de meest moderne leervormen ter beschikking staan. Het studiemateriaal is fraai en functioneel vormgegeven en faciliteert alle leerstijlen. Een berichtenforum staat open voor uitwisseling met collega-deelnemers en de experts van SDO.

Het kennisplein staat 365 dagen open en de toegankelijkheid kan eenvoudig verlengd worden. 

Het studiemateriaal omvat de volgende elementen:

  • Learning journeyEen logische reeks leermiddelen ter ondersteuning van de leerdoelen.
  • CasusmateriaalIn samenwerking met bedrijven van VOMI en VOTOB ontwikkelt SDO leermateriaal dat is afgestemd op specifieke uitdagingen in de sector.
  • WebinarEen virtuele presentatie van het thema door een kerndocent, met mogelijkheid vragen te stellen.
  • BerichtenforumDialoog met deelnemers en experts.
  • OefenvragenEr is een memotrainer beschikbaar waardoor je vraaggewijs de leerstof verkent en je kennisniveau borgt.
  • Video en podcastHet studiemateriaal wordt ondersteunt met video’s en podcasts.