Opleiding Business Development en Innovatie

Duur
1 jaar toegang online kennisplein
Vorm
Opleiding
Studiebelasting
2 - 4 uur per week
Studiepunten
12 ECTS
Certificatie
HBO certificaat of certificaat van deelname

Opleiding voor business development, portfolioanalyse en innovatie (product, proces, people en systeem).

Business Development en Innoveren

Om op de lange termijn succesvol te blijven is wendbaarheid en veerkracht alleen niet voldoende. Als organisatie moet je blijven innoveren: met nieuwe producten en diensten, verbeterde processen, sociale innovaties en uiteindelijk – het meest complex – het genereren van doorbraken en systeeminnovaties. Zo kun je concurrenten voorblijven en aansluiten op de behoeften in de markt.

Innoveren in een goed voorspelbare markt is een compleet ander spel dan innoveren in een complexe, onvoorspelbare omgeving. Dit inzicht wordt gekoppeld aan de bevindingen van twee auteurs: De Blauwe Oceaan van Kim & Mauborgne (2005/2015) en het managementboek van het jaar 2017 van Gijs van Wulfen. In ‘Het Innovatiedoolhof’ heeft Van Wulfen geconcludeerd dat innovators – overal ter wereld – dezelfde obstakels tegenkomen. Hij ontdekte in ruim vijftig innovatieprojecten hoe je de chaotische start van innovaties kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet uitvoeren om succesvol het innovatiedoolhof te doorlopen.
Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen:
1. De Idee-route: je hebt een idee, wat nu?
2. De Technologie-route: je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
3. De Klantknelpunt-route: je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
4. De Noodzaak-route: je moet innoveren, wat nu?

Via deze innovatieroutes leer je essentiële vragen te beantwoorden voor een succesvolle start van innovatie, zoals: Hoe weet ik of de klant erop zit te wachten? Of het maakbaar is? Of het rendabel is?

Door dergelijke vragen te kunnen beantwoorden weet je uiteindelijk wat de juiste stappen zijn, op het juiste moment en in de juiste volgorde. Zo maak je innoveren weer behapbaar.

  • Herken je jezelf hierin?
  • Je wilt meer weten van de diverse typen innovaties, gerelateerd aan de opeenvolgende waardesystemen.
  • Je wilt het innovatiebeleid van de eigen organisatie duiden, analyseren en adviseren en waar mogelijk verbeteren.
  • Je wilt inzicht in de omstandigheden, noodzakelijk voorwaarden en wijze van aanpak om effectieve innovaties tot stand te brengen, ook in een complexe, onvoorspelbare omgeving.
  • Kortom, je wilt meer impact op innovatietrajecten en business development.

Praktische informatie over deze opleiding

Doelgroep

Voor de VOMI/VOTOB-regeling
Professionals en leidinggevenden met bewezen affiniteit met het aanleggen en onderhouden van installaties ten behoeve van de (petrochemische) procesindustrie inclusief tankopslag en -vervoer.

Voor de STAP-regeling
Alle professionals en leidinggevenden met tenminste HBO-toegangsniveau.

Persoonlijke coaching wordt afgestemd op het kennis- en ambitieniveau van de deelnemer.

Leerdoelen

Kennis
De deelnemer beschikt over gespecialiseerd kennis op het gebied van 

  • innovatiestrategieën, gerelateerd aan de opeenvolgende waardesystemen
  • innovatietrajecten, en de diverse stadia die daarin kunnen worden onderscheiden.
  • verschillende business development-methoden

Vaardigheden
De deelnemer kan op basis van gespecialiseerde kennis 

  • innovatiepraktijken analyseren, duiden en evalueren
  • innovatietrajecten ontwerpen, cq een programma van eisen opstellen die voor een traject kan worden ingezet.

Professionele attitude
De deelnemer toont een professionele, positief kritische houding door zelfstandig

  • een innovatiesysteem te ontrafelen en de rol en betekenis van de diverse spelers te doorgronden
  • bevindingen en reflecties  ter bevordering van het innovatiebeleid schriftelijk te verwerken.

Beroepsmatig handelen
De deelnemer kan

  • een probleemstelling ontwikkelen aangaande de innovatiestrategie van het eigen bedrijf dan wel het stagebedrijf
  • de innovatiestrategie evalueren, waarbij gereflecteerd wordt op maatschappelijke waardecreatie.
  • bestaande of potentiele business formats evalueren, door o.m. toepassing van “De blauwe oceaan” (Chan Kim & Mauborgne, 2015) en dit te rapporteren in een beleidsnota.

Studiekosten

Blended  opleiding (12 EC):  €1.750,- 

Inclusief

  • online leerplatform
  • persoonlijke studiebegeleiding of praktijkadvies.

Deelnemer die hun STAP-budget inzetten betalen slechts € 750,–

Inhoud van het programma

De leergang start dus met ‘het innovatiedoolhof’ en wordt aangevuld met de aanbevelingen vanuit De blauwe oceaan van Kim en Mauborgne (2015) en de methoden van lean startup van Eric Ries (2011, 2017) en business canvassing (Van der Pijl, 2016).

Online onderwijs
SDO maakt gebruik van het leerplatform van Paragin waardoor moderne leervormen ter beschikking staan. Het studiemateriaal is fraai en functioneel vormgegeven en faciliteert alle leerstijlen. Een berichtenforum staat open voor uitwisseling met collega-deelnemers en de experts van SDO.

Het kennisplein staat 365 dagen open en de toegankelijkheid kan eenvoudig verlengd worden. 

Het studiemateriaal omvat de volgende elementen:

  • Learning journeyEen logische reeks leermiddelen ter ondersteuning van de leerdoelen.
  • CasusmateriaalSDO leermateriaal is afgestemd op specifieke uitdagingen in de sector.
  • WebinarEen virtuele presentatie van het thema door een kerndocent, met mogelijkheid vragen te stellen.
  • GameThe Management Challenge is een internationaal vermaard simulatiespel waar je als team aan deelneemt. (optioneel)
  • BerichtenforumDialoog met deelnemers en experts.
  • Video en podcastHet studiemateriaal wordt ondersteunt met video’s en podcasts.
  • Default icon list text
  • Default icon list text
  • Default icon list text