Analyseren en duiden van context/externe omgeving, concurrenten, ketenpartijen en afnemers , ten behoeve van strategieontwikkeling, marketingbeleid, ketenregie en inkoopbeleid.
Externe Oriëntatie en Ketenontwikkeling
Een organisatie is afgestemd op zijn omgeving en levert waarde met diens producten en diensten of houdt op te bestaan. Een organisatie is immers een open systeem en ondervindt dus voortdurend invloed vanuit haar context – het relevante marktgebied en de directe omgeving – waarop het een passend antwoord moet geven.
Ontwikkelingen in de externe omgeving van een organisatie kunnen kansrijk of bedreigend zijn en impact hebben op de effectiviteit van die organisatie. Voor commerciële bedrijven is met name de omzet en winstgevendheid mede-afhankelijk van ontwikkelingen in de omgeving.
De crux is echter dat de belangrijkste uitdagingen van de organisatie – en met name het niveau van de complexiteit ervan – bepalend zijn voor de benodigde kwaliteiten, de organisatie-inrichting en daaraan gerelateerde werkwijzen. Uitgaande van de complexiteit van de omgeving blijkt de ene organisatievorm of beleidskeuze geschikter dan de andere.
In deze module staat het leren kijken naar de externe omgeving en het ontdekken van de relevante trends en ontwikkelingen centraal. Dergelijke informatie is cruciaal voor de strateeg, marketeer en inkoper. Welke situaties doen zich voor, welke (evolutionaire) processen zijn actief en welke ontwikkelingen in de omgeving van jullie organisatie zijn relevant? En wat zijn de gepaste reacties van de marketeer, ketenregisseur en inkoper?
Praktische informatie over deze opleiding
Inhoud van het programma
De opleiding start met een externe oriëntatie op relevante ontwikkelingen. Je leert het niveau van complexiteit van de geïnventariseerde ontwikkelingen en uitdagingen beoordelen. Je hanteert daarbij de VUCA-factoren. In welke mate zijn deze trends en ontwikkeling Volatiel (beweeglijk, dynamisch), Onzeker (onvoorspelbaar), Connected (onderling verbonden en afhankelijk) en Ambigue (onduidelijk, meerduidig).
Aan de hand van de complexiteitsmatrix kun je de mate van complexiteit afleiden en vaststellen welke mate van flexibiliteit van de organisatie gewenst is. Dit is een belangrijk referentiepunt voor de inrichting en het beleid.
Vervolgens komen de domeinen strategie, marketing, ketenmanagement en inkoopbeleid aan de orde, en hun meest passend reacties, gegeven de vastgestelde context en complexiteit.
Online onderwijs
SDO maakt gebruik van het leerplatform van Paragin waardoor moderne leervormen ter beschikking staan. Het studiemateriaal is fraai en functioneel vormgegeven en faciliteert alle leerstijlen. Een berichtenforum staat open voor uitwisseling met collega-deelnemers en de experts van SDO.
Het kennisplein staat 365 dagen open en de toegankelijkheid kan eenvoudig verlengd worden.
Het studiemateriaal omvat de volgende elementen: