Het verbeteren of aanpassen van bedrijfsprocessen vergt kritisch, analytisch en synthetisch vermogen, en een methodische aanpak om van een hulpvraag uit te komen op een gedegen advies en oplossing.
De analyse van een bedrijfskritische situatie vergt bedrijfskundige kennis en inzicht en de benodigde kennis en inzicht in onderzoekstechnieken, zoals observeren, problematiseren en statistiek.
De analyse levert uiteindelijk een gedegen beleidsadvies in op in de vorm van een heldere presentatie, een beleidsnota of adviesrapport. Dit betekent dat deze module ook aandacht geeft aan de vorm, schrijfstijl en schrijfvaardigheid hoe je een onderzoeksverslag en de daarop gebaseerde adviezen en aanbevelingen helder kunt verwoorden.
Een ‘onderzoeksproject’ binnen het HBO Bedrijfskunde is een
“planmatig opgezette reeks onderling samenhangende explorerende en analyserende (studie)activiteiten gericht op de oplossing van een van tevoren gedefinieerd, voor de beroepspraktijk relevant probleem, dan wel gericht op het verklaren van een van tevoren gedefinieerd fenomeen.”
Afhankelijk van je startniveau passen operationele vraagstukken, eventueel problemen van tactische aard of vraagstukken met strategische implicaties.
Praktische informatie over deze kennisupdate
Inhoud van de kennisupdate
Je leert stap-voor-stap de fasen van een goed onderzoek, te beginnen met de aanleiding. Dit behoort een feitenrelaas te zijn: wat is er precies gebeurd? Hoe vaak kwam het voor? Wie had er last van? etc. Wat zou er nu kunnen gebeuren als er niet wordt ingegrepen? In welke mate is nu sprake van een bedrijfskritische situatie?
Om het beeld aan te scherpen is een heldere beschrijving nodig van de doelstellingen van de organisatie, of tenminste van de opdrachtgever. Uit het voorgaande wordt nu een beleid- of adviesvraag geformuleerd en smart gemaakt. Als opdrachtnemer /onderzoeker moet je immers weten wanneer je succesvol je project hebt afgerond.
In de analysefase stel je het probleem: welke factoren verklaren de voorgaande gebeurtenissen en welke factoren spelen mogelijk een rol bij de duurzame oplossing van het probleem?
Als onderzoeker kun je nu de informatiebehoefte vaststellen. Als je alles al weet weet je ook het antwoord op de adviesvraag en is geen onderzoek nodig.
Als de verklaring nog niet rond is is aanvullend onderzoek nodig en daartoe worden nu de onderzoeksvragen geformuleerd en een onderzoeksopzet ontworpen die tot betrouwbare antwoorden zal leiden.
Nu hebben we het zogenaamde plan van aanpak.
In de onderzoeksfase worden de onderzoeksvragen beantwoord, waarna de conclusies getrokken kunnen worden en de beleidsvraag beantwoord.
In het rapport maak je een verslag van dit project.
Online onderwijs
SDO maakt gebruik van het leerplatform van Paragin waardoor moderne leervormen ter beschikking staan. Het studiemateriaal is fraai en functioneel vormgegeven en faciliteert alle leerstijlen. Een berichtenforum staat open voor uitwisseling met collega-deelnemers en de experts van SDO.
Het kennisplein staat 365 dagen open en de toegankelijkheid kan eenvoudig verlengd worden.
Het studiemateriaal omvat de volgende elementen: